אוכל נגיש בריאות נגישה דיאטה נגישה

דיאטה ללא גלוטן – חמשת הטעויות הנפוצות

ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C, הרשת הנשית המובילה בישראל לעיצוב, לחיטוב, לכושר ולהרזיה, מגישה מאמר חדש על גלוטן + מתכון: פשטידת תירס (אופציה במתכון גם לפשטידה ללא גלוטן) ומסבירה מהו הגלוטן - חלבון החיטה, שכולם מדברים עליו? חושבים שגלוטן לא טוב לבריאות? מהן 5 הטעויות הנפוצות, הגורמות לנו להתחיל בדיאטה ללא גלוטן?
דיאטה ללא גלוטן - 5 הטעויות הנפוצות | ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית B.SC | צילום: שרון מלכי לסטודיו C
דיאטה ללא גלוטן – 5 הטעויות הנפוצות | ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית B.SC | צילום: שרון מלכי לסטודיו C

דיאטות חדשות, צצות עוד ועוד כפטריות אחר הגשם והמבטיחות ירידה מהירה במשקל ותוצאות בטווח הקצר, או אפילו ריפוי מחלות ומניעתן ועוד שלל הבטחות. אחת מהדיאטות הנפוצות להן אנו חשופים היא 'דיאטה ללא גלוטן', המבטיחה שנרגיש טוב יותר עם עצמנו, נמנע מחלות ונרד במשקל. האם הטרנד "ללא גלוטן" נכון לבריאות? לדיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C, ליטל פיינגרץ, יש דעה ברורה ומגובשת מהן 5 הטעויות הנפוצות, הגורמות לנו להתחיל ב'דיאטה ללא גלוטן'?

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’נגישות-נט'ב’פייסבוק' או ב’טוויטר'

על פי ויקיפדיה אם אם כל האנציקלופדיות, גְלוּטֵן (Gluten; בעברית; דִּבְקָן) הוא חלבון המצוי בעיקר ב; דגנים, חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. ייחודו של הגלוטן הוא היותו בלתי מסיס במים – תכונה המקנה לו את היכולת ליצור לחם. הגלוטן הוא חלבון התשמורת העיקרי בגרגר החיטה, ורכיבי הגלוטן השונים מהווים כ-90% מן החלבון בגרגיר החיטה.

הגלוטן מורכב מ-2 תתי-קבוצות חלבונים עיקריות: גליאדינים וגלוטנינים. הגליאדינים והגלוטנינים מכילים כמות גדולה יחסית של חומצות האמינו גלוטמין ופרולין וכן כמויות מזעריות של ליזין, ארגינין, תריאונין, וטריפטופן. הגלוטן בודד וזוהה לראשונה בשנת 1745 על ידי פרופסור יאקופו ברטולומאו בקרי (Jacopo Bartolomeo Beccari), שהיה פרופסור לכימיה באוניברסיטת בולוניה.

רגישות לגלוטן מובילה למחלת צליאק. חולי הצליאק רגישים לגליאדין שבגלוטן.

טעות מספר 1: ללא גלוטן היא הבחירה הבריאה

אחת התפיסות המוטעית בקרב אנשים בריאים (שאינם חולי צליאק, או רגישים לגלוטן) המחליטים להתחיל בדיאטה ללא גלוטן, היא הסברה שדיאטה נטולת גלוטן היא הבחירה הטובה לקיים אורח חיים בריא. אך למעשה מחקרים הראו כי אין יתרונות בריאותיים מוכחים לדיאטה ללא גלוטן.

יתרה מזאת, היא אף יכולה להגביר את צריכת הקלוריות, והשומן, ולתרום לחסרים תזונתיים משמעותיים היכולים לטשטש אבחנה אמתית, של מחלת הצליאק.

טעות מספר 2: משפר כאבי בטן ותסמינים שונים במערכת העיכול

ישנם אנשים הנמנעים מצריכת גלוטן עקב כאבי בטן ותסמינים במערכת העיכול (כגון; שלשולים, עצירויות ונפיחות בטנית), אותם אנשים חושבים שהימנעות מגלוטן תגרום להפסקת התסמינים. אך פעולה זאת איננה בהכרח נכונה, משום שאנו לא יודעים בוודאות אם התסמינים נגרמים ע"י חשיפה לגלוטן או חומרים אחרים. לכן יש לפנות לגסטרואנטרולוג (רופא מומחה גסטרו),

כדי לאבחן את התופעה, יכול להיות שמדובר בכלל בתסמונת המעי הרגיז, ואין מדובר בצליאק או אי סבילות לגלוטן. כמו כן, במידה ומדובר ברגישות לרכיב מזון מסוים יש להתייעץ עם דיאטנית ולהתאים תפריט מאוזן שאינו מכיל את רכיב המזון הגורם לרגישות. במידה והתגלה צליאק, יש להתאים דיאטה ללא גלוטן.

פיצה ללא גלוטן המקום של גרג בן גוריון 11 גבעת שמואל
פיצה ללא גלוטן המקום של גרג בן גוריון 11 גבעת שמואל

טעות מספר 3: גלוטן רעיל

הגלוטן, הוא חלבון המצוי בחיטה, שעורה, שיפון ובתוצרי מזון המכילים אותם כגון; פסטות, עוגות, רטבים למיניהם, לחמים, פיתות, תבלינים ועוד. תפקידו לאפשר הדבקת מרכיבי הקמח והפיכתו לבצק, שמו של הגלוטן בא מהמילה Glue – דבק, המעניק ללחם ולמאפים את נפחם וגמישותם.

כיום קיימת סברה כי גלוטן הוא רעיל לכלל האוכלוסייה, ויכול לגרום למחלות שונות והסרתו מהתזונה יכולה למנוע מחלות שונות (כמו, בעיות מפרקים, מחלות אוטואימוניות, מחלות הקשורות לבלוטת התריס ועוד), אך בפועל לא קיימת הוכחה מדעית לכך שגלוטן רעיל וצריכתו גורמת למחלות.

עם זאת, אנשים שאובחנו חולי צליאק יצטרכו להימנע מחשיפה לגלוטן זאת משום שחשיפה לגלוטן יכולה לפגוע בבריאותם ולגרום לתסמינים שונים (כגון; כאבי בטן, שלשולים, בטן תפוחה, תת ספיגה וחסרים תזונתיים, אנמיה, ובקרב ילדים ובני נוער למשקל ירוד ושבירת אחוזוני משקל, אנורקסיה, קומה נמוכה ואיחור בהתפתחות מינית), ואף לחלות ב-סרטן, חולי צליאק שאינם מקפידים על דיאטה ללא גלוטן הם בסיכון פי 25 לחלות בלימפומה (גידול סרטני בקשר הלימפה) לעומת שאר האוכלוסייה.

כיצד זה קורה?

מחלת הצליאק, נגרמת מרגישות של רירית המעי לחלבון בשם 'גליאדין' המרכיב יחד עם חלבון הגלוטנין את הגלוטן. כשגליאדין מתפרק במערכת העיכול, תוצריו מזוהים ע"י תאי מערכת החיסון כגורם זר שיש לסלקו מהגוף ומתרחשת תגובה אוטואימונית של הגוף הגורמת לו לייצר נוגדנים נגד רירית המעי של עצמו.

מחלת הצליאק, יכולה להתפרץ רק אצל מי שנושא את הגן המסוים למחלת הצליאק (HLA-DQ2 או HLADQ8), ויכולה להיות סיפטומטית וגם א- סימפטומטית (כלומר; ללא הופעת תסמינים קליניים כלל).

כדי לאבחן צליאק, ישנם קריטריונים ברורים הכוללים, ערכי נוגדנים מסוג (TTG-IgA ו- EMA) גבוהים מאוד, בדיקת ביופסיה של המעי חיובית המאשררת סופית את המחלה, במידה והביופסיה יצאה שלילית אין מדובר במחלת הצליאק.

אנשים שלא אובחנו כחולי צליאק, אך סובלים מתסמינים במערכת העיכול וחל שיפור במצבם בעקבות דיאטה ללא גלוטן, יכולים להיות רגישים לגלוטן ובמקרה זה, יש להתאים דיאטה מאוזנת ללא גלוטן אשר מקלה על הסימפטומים.

טעות מספר 4: דיאטה ללא גלוטן מונעת התפרצות צליאק אצל קרוב משפחה מקרבה ראשונה של חולה הצליאק

נמצא שקיימת שכיחות גבוהה בקרב אחים וקרובי משפחה של חולה הצליאק, שכיחות גבוהה יותר נמצאה בקרב תאומים (מדברים היום על שכיחות של כ- 85%). בנוסף, ישנה שכיחות רבה יותר בקרב חולי סכרת נעורים.

שילוב של הגורמים המשפיעים על התפרצות המחלה הם, נטייה גנטית, וגורמים סביבתיים שונים המעוררים את תגובת מערכת החיסון, יש המשערים כי מדובר בפתוגן (חיידק, או נגיף), או לחץ נפשי.

עם זאת, מחקרים מראים כי כל עוד לא אובחנה צליאק אצל קרוב המשפחה של חולה הצליאק, דיאטה ללא גלוטן אינה נחוצה. דבר זה נכון גם לגבי תינוקות להורים שחולים בצליאק, כל עוד לא אובחן צליאק או אלרגיה לחיטה (תגובה אלרגית המייצרת נוגדנים מסוג IgE), דיאטה ללא גלוטן אינה נחוצה.

טעות מספר 5: דיאטה ללא גלוטן מורידה במשקל

לא הוכח כי הימנעות מצריכת גלוטן מביאה לירידה במשקל. אם תסתכלו על סימון התזונתי שבמוצרי המזון שאינם מכילים גלוטן, אולי תופתעו לגלות שהמוצרים מכילים כמות קלוריות זהה או גדולה יותר. במוצרים ללא גלוטן יש יותר עמילן, סוכר ושמן וזאת כדי לדמות אותם מבחינת הטעם והמרקם למוצרים המכילים גלוטן.

הירידה במשקל המתרחשת בדיאטה ללא גלוטן היא בשל הורדה של בצקים, מאפים, עוגות ועוגיות העשירים בקלוריות, סוכר ושומן, ולא בגלל שאינם מכילים גלוטן.

█ מתכון: פשטידת תירס (אופציה במתכון גם לפשטידה ללא גלוטן)
פשטידת תירס (אופציה במתכון גם לפשטידה ללא גלוטן)
פשטידת תירס (אופציה במתכון גם לפשטידה ללא גלוטן)

קלוריות למנה: 120 קק"ל

מרכיבים;

● 3 ביצים

● כוס חלב 1%

● 1 קופסת גבינת ריקוטה 5%

● 3 כפות קמח תופח/ אפשרות להמיר ל: 3 כפות קמח "תמי" (ללא גלוטן) + 1/2 כפית אבקת אפייה

● 3 כפות שמן קנולה

● קופסת תירס לייט מסוננת מנוזלים

● 3 כפות גבינה צהובה 9% שומן מגוררת

● מלח ופלפל לפי הטעם

אופן ההכנה;

1. מערבבים את כל המרכיבים, לפי הסדר.

2. מעבירים לתבנית אפייה.

3. אופים בחום 180 מעלות כ- 40 דקות בתנור.

בתאבון!

 מצאתם טעות בכתבה, זה לא נגיש! לחצו כאן ספרו לנו ונעשה הכל כדי לתקן.

About the author

שולי סונגו

שולי סונגו, מעורכות אתר נגישות-נט, עיסוקה העיקרי מנהלת חשבונות מדופלמת עשרות שנים בתחום.

Add Comment

Click here to post a comment

דילוג לתוכן