חדשות נגישות-נט מבזקים כאן ישראל נגישות כאן ישראל קהילה

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; הקורונה הִכְּתָה גם בהם

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים מפרסמת דוח פעילות לשנת 2020; 6,015 פניות ציבור במהלך 'שנת הקורונה'; העלייה משמעותית ביותר - בתחום התעסוקה: 44% יותר פניות לעומת השנה שעברה ◄ במהלך השנה בוצעו 965 פעולות אכיפה ופיקוח, הוגשו והתנהלו 130 תביעות וחוות דעת משפטיות לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות.
אברמי טורם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ברקע; נכה בתקופת הקורנה עם חבר לתעסוקה | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
אברמי טורם

תחום התעסוקה, העסיק והטריד רבות על רקע מגיפת הקורונה שהִכְּתָה בשנה שעברה 2020 בכל תחומי החיים בהם את ה"עובדים עם מוגבלות" כך עולה מדין וחשבון לסיכום הפעילות לשנת 2020 של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, המתפרסם הבוקר (יום שני ל' בניסן התשפ"א). 

 רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל נגישות-נטב’פייסבוקאו ב’טוויטר'.

הדוח סוקר את פעילותה של הנציבות לקידום שוויון והכלה במהלך שנת 2020 שאופיינה ברובה בהשלכות המשמעותיות של התפשטות משבר הקורונה על אנשים עם מוגבלות, הן בעלייה משמעותית בפניות ציבור, בנקיטת פעולות פיקוח ואכיפה, וקידום חקיקת חרום ששמרה על זכויותיהם של אנשים וילדים עם מוגבלות בעת התפשטות נגיף הקרונה.

העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בנושא תחום התעסוּקה, עם 44% יותר פניות לעומת שנת 2019. ראה בהמשך פירוט.

יצוין, אנשים עם מוגבלות, מהווים 18% מהציבור בישראל, מתוכם 790 אלף בגילאי עבודה. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אמונה על יישום חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח (1998) ואמנת האומות מאוחדות בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות שאושררה על-ידי ישראל בשנת 2012.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם, המסיים את תפקידו בקרוב, אומר; "בשנה זו עם פרוץ משבר הקורונה וההשלכות הרבות של המשבר על אנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם, בלטה החשיבות של פעילות הנציבות בשטח כגוף שעוסק בשוויון זכויות של אנשים עם מוגבלות.

בהתאם לתפקידנו, פעלנו רבות לאורך התקופה על מנת לטפל בהשלכות המשבר על אנשים עם מוגבלות ובמקביל להמשיך ולפעול בכל תחומי הפעילות של הנציבות ואף להרחיב פעילות זו בתחומים מסוימים.

יחד עם השותפים שלנו לעשייה המשמעותית, נמשיך לפעול ללא לאות מתוך מחויבות אישית לנושא". סיכם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר טורם.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; 2020 במספרים – נתונים מרכזיים מהדין וחשבון השנתי;

◄פניות ציבור; 

בשנת 2020 טופלו 6,015 פניות, עלייה של כ-16% במספר הפניות לעומת שנת 2019; נעשו 2,678 פניות בנושאי נגישות, 3,158 פניות בנושאי הפליה, תעסוקה ועוד, ו-179 בקשות לפטור והחרגות מתקנות החירום.

העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בתחום התעסוקה, עם 44% יותר פניות לעומת שנת 2019. תחום נוסף בו נרשם ריבוי פניות הוא תחום החינוך עם 469 פניות שהתקבלו במהלך השנה, מרביתן (כ-70%) בגין הפליה ושילוב בחינוך.

◄בפילוח הפניות בנושאים הקשורים לקורונה;

מרבית הפניות התקבלו בבקשה לסיוע אישי בזמן ח.ל.ת ובמשבר הקורונה בכלל (325 פניות), בקשות פטור ממסכות (167) ובקשות לקבלת מידע בעניין חקיקת הקורונה והחרגות (157).

אנשים עם מוגבלות מרוויחים פחות ומרגישים עניים יותר | צילום: ארכיון
אנשים עם מוגבלות

במסגרת פניות אלו טופלו, בין היתר, מקרים של לידה נגישה בצל הקורונה (בהתערבות הנציבות, אושרה הכנסת מתורגמנית לחדר לידה יחד עם בני זוג חרשים) ופניות בנושא פטורים מעטיית מסכה ופטורים מתור במתחמי בדיקות הקורונה לאנשים עם מוגבלות.

בנוסף, בתקופת משבר הקורונה, הייתה חשיבות רבה למידע רלוונטי ומונגש לאנשים עם מוגבלות, והנציבות פעלה להקמת אתרים בעברית ובערבית שהתעדכנו בכל העת ובהם מידע רלוונטי ומידע בפורמטים נגישים כולל מידע לציבור בפישוט לשוני.

דובר היחידות המקצועיות באגף דוברות הסברה ותקשורת | משרד המשפטים מר יובל גורן, מסר לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה' כי בתחום אכיפת תחום הנגישות; במהלך השנה, בוצעו 965 פיקוחים חדשים ועוד 205 פיקוחים חוזרים, מתוכם 310 פיקוחי נגישות באתרי אינטרנט ובאפליקציות.

בהמשך לכך, הוצאו 276 צווי נגישות בעקבות ליקויים שהתגלו. הנושאים המרכזיים באכיפת נגישות היו אתרי אינטרנט (32.1%), גינות משחקים ומגרשי ספורט (11.3%), תחנות דלק וחנויות נוחות (8.6%) ופיקוחי מטה ברשויות ובפרטי (8%).

◄ פיקוח בחופי הים;

במהלך השנה נערכו בקרות בכ-40 חופי ים ברחבי הארץ, 85% מהם נמצאו לא תקינים ונמצאים בתהליך אכיפה. בין הליקויים שנמצאו; היעדר מלתחות נגישות, ליקויים באבזור תאי השירותים הנגישים, היעדר נגישות במקלחות החיצוניות שצמודות לחוף ועוד.

◄ תביעות וחוות דעת משפטיות;

הנציבות הייתה מעורבת ב- 129 תיקי תביעה וחוות דעת לבתי המשפט, מהם; 90 חוות דעת שניתנו בתיקים שהוגשו לבתי משפט, ו- 39 תיקי תביעה שנוהלו בבתי משפט.

נושאי התביעה המרכזיים בשנת 2020: נגישות במקום ציבורי (39%), נגישות והפליה בתחבורה ציבורית (22%), נגישות פרטנית בחינוך ותחום התעסוקה (17% כ"א), והפליה בשירות ציבורי (5%)

█  תביעות בולטות שטופלו במהלך השנה;

◄ היעדר נגישות לבית עלמין; אישה המתניידת בכיסא גלגלים, אשר אביה זכרו לברכה, נקבר במבנה חדש של קבורה בקומות בלי מעלית, נאלצה לעלות את שש הקומות המובילות לחלקת הקבר.

תוך שהיא מסתייעת באנשים שהגיעו ללוויה, זאת תוך סיכון עצמי ותוך פגיעה בכבודה ובעצמאותה, ואף ויתרה בהמשך על מספר טקסי אזכרה מכורח העניין.

הנציבות, הגישה תביעה נגד חברת קדישא ושלושה נושאי משרה על בנייה והפעלה של מקום ציבורי שאינו מונגש לאנשים עם מוגבלות. התיק נסגר בהסכם פשרה במסגרתה סוכמו פיצויים של 32,000 לתובעים והמעלית הותקנה במקום כנדרש.

שילוב בתעסוקה לאנשים עם מוגבלות | צילום ארכיון | עיבוד צילום: שולי סונגו
שילוב בתעסוקה

◄ הפליה במהלך טיסה; התביעה הוגשה נגד חברת תעופה בגין הפליה בטיסה, לאחר שבמהלכה אדם עם מוגבלות נתקל במקרה קשה של יחס משפיל ומבזה.

בנוסף, תוך כדי בירור הפרטים אודות המוגבלות בפרהסיה על ידי צוות הדיילים, נעשתה פגיעה קשה בפרטיותו.

בית המשפט, קיבל את התביעה ופסק עבורו דמי פיצוי על סך 28,000 ₪ וסכום נוסף להוצאות על סך 6,500 ₪.

◄ הפליה בתעסוקה; הנציבות הגישה תביעה בשמה של אחות שסוּרבה בקשתה להתקבל לעבודה בתחום הבריאות, בשל מוגבלות נפשית.

במסגרת הפשרה שהושגה סוכם, כי האחות תקבל פיצויים בסך 50,000 ₪.

█  נגישות פרטנית בבתי-ספר;

o       הנציבות הגישה תביעה בשם ילד המתנייד באמצעות הליכון, שכיתתו מוקמה בקומה השנייה של בית הספר, לאחר שהעירייה בה נמצא בית הספר לא פעלה כנדרש להתקנת מעלית במקום.

לאחר גיבוש כתב התביעה נחתם הסכם פשרה לפיו התלמיד ומשפחתו יפוצו בסך 42,500 ₪.

o       הנציבות הגישה תביעה בשמה של ילדה עם מוגבלות שמסתייעת בכיסא גלגלים לאחר שבית הספר בו למדה לא הונגש עבורה.

בית המשפט, קבע, כי המועצה המקומית תשלם לילדה פיצויים בסך 60,000 ₪ וחייב את המועצה לבנות פיר מעלית בבית הספר לצורך הנגשה.

o       הנציבות הגישה תביעה נגד רשות מקומית על סך 125,000 ₪ בשל אי אספקת התאמות לילד עם מוגבלות ראייה. התביעה דורשת פיצוי כספי ובנוסף 'צו עשה' להסדרת הנגישות במקום.

  • במסגרת הסכם פשרה בנוגע לסטודנט שפוטר ממשרד ממשלתי, סוכם, כי ישולמו לסטודנט פיצויים בגובה 55,000 בגין פיטורים שלא כדין.
  • הוגשה תביעה על סך 65,700 ₪ כנגד בית כנסת חדש שהוקם ב-מזכרת בתיה בשל היעדר הנגשה במקום. בית הכנסת כולל שלוש קומות, אך לא הותקנה בו מעלית.
  • אישה עם מוגבלות שמיעה שהגיעה לכנס ולא ניתן בו תמלול קיבלה פיצוי של 7,000 ₪. הפיצוי הוסכם במסגרת פשרה לפני הגשת תביעה.

◄ אכיפת חוק ייצוג הולם בגופים ציבוריים; על פי הנתונים שפרסמה הנציבות, בשנת 2020, עולה, כי 40% מבין 314 הגופים הציבוריים הגדולים בישראל, הכוללים את הרשויות המקומיות, לא עמדו ביעד ההעסקה להעסקת אנשים עם מוגבלות של 5% מהעובדים לפחות.

26% מהגופים עמדו ביעד ברמה בינונית (מ-3.5% מהעובדים ומעלה), 13% עמדו ביעד ברמה נמוכה (2%-3.5% מהעובדים) ו-1% מהגופים כלל לא עמדו ביעד (פחות מ-2% מהעובדים).

בקרב הרשויות המקומיות; 61% עומדות ביעד ההעסקה באופן מלא, 26% עומדות ביעד ברמה הבינונית, 12% עומדות ביעד ברמה נמוכה ו-1% אינם עומדות כלל ביעד.

במסגרת פעילות האכיפה שמבצעת הנציבות ליישום החוק, במהלך 2020, הוצאו 108 מכתבי התראה לגורמים שאינם עומדים ביעד ובדרישות החוק, ול-22 גורמים שלא תיקנו את הליקויים הוצאו גם צווי ייצוג הולם.

 *אל דוח פעילות נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לשנת 2020.

 

About the author

משה נעים

עורך ואחראי האתר. משה נעים, יליד שנת 1953, נולד ב'מעברת אגרו-בנק' בעיר חדרה. בילדותו חלה ב'מחלת הפוליו' ברגלו. החל בגיל 16 ככתב ומפיק ושדר בתכנית הספורט "שירים ושערים" שירת שירות מלא בצה"ל, כתב בעיתונות הארצית כפרילנסר ("במחנה", "דבר", "על המשמר", "חדשות הספורט", "עיתון חדשות", "הארץ", "ידיעות אחרונות") כתב וערך בעיתונים שונים ומקומיים.
משה נעים, הוא עורכו הראשון של העיתון המקומי 'כאן נעים' בעיר חדרה ואתר האינטרנט הארצי – מקומי; 'kan-naim.co.il'. העיתון המודפס, נוסד באפריל שנת 1976 ואחר-כך בספטמבר שנת 1992, נוסד עיתון האינטרנט של כל המדינה והועלה לרשת כיום שמו כאן | ישראל (http://kanisrael.co.il).

דילוג לתוכן