חדשות נגישות-נט משפט נגיש קהילה נגישה

כנס משפט ואנשים עם מוגבלויות | נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ערכה אתמול (יום שני, ‏ט"ו/אייר/תשפ"ב) כנס ראשון בנושא; 'משפט ואנשים עם מוגבלות' אשר עסק ב'זכויות אנשים עם מוגבלות' ב-חקיקה, הליכים משפטיים ובהליכי אכיפה ב'מעורבות אנשים עם מוגבלות'.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה' ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

דן רשל נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, נושא דברים בכנס ראשון בנושא; 'משפט ואנשים עם מוגבלות' | צילום: יוסף מזרחי | עיבוד צילום: שולי סונגו©
דן רשל נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

הכנס החשוב הזה, התקיים ב'מרכז שלווה' בעיר ירושלים, בהשתתפות שר המשפטים; מר גדעון סער ומנכל המשרד, עורך דין ערן דוידי, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מר דן רשל, כב' השופט (בדימוס) ישעיהו שנלר, לשעבר סגן נשיא ביהמש המחוזי, חברות הכנסת אפרת רייטן-מרום, חברת כנסת שירלי פינטו וחברת כנסת מיכל וולדיגר.

כמו כן, בהשתתפות; גורמי אכיפה ומשפט בכירים ומנהלי עמותות הפועלים ל'קידום זכויות אנשים עם מוגבלות'.

שר המשפטים וסגן ראש הממשלה, מר גדעון סער; "לאדם עם מוגבלות אין שום מגבלה להגיע לכל מקום ולכל יעד, אנחנו מאמינים בזה, אנחנו יודעים את זה, וזו צריכה להיות ההשראה לאזרחי מדינת ישראל כולם.

נהוג לומר שהנושא הזה נוגע לחמישית מאזרחי ישראל, אבל בעצם, זה נוגע לכל אחד מאתנו וכולנו מחויבים למאבק לשוויון.

אנחנו פועלים רבות לקיצור הליכים בבתי המשפט על מנת להגביר את הנגישות לצדק, ועלינו להשקיע את כל המשאבים בכדי שהליך ב'ערכאות משפטיות' יהיה נגיש לכל בעלי דין, ובפרט ל'בעלי דין עם מוגבלות' ולבצע את כל ההתאמות לצורך מימוש זכויותיו של כל אדם".

מנכל משרד המשפטים, עורך דין ערן דוידי, ב-כנס משפט ואנשים עם מוגבלות; "חוסר רגישות ונגישות של המערכת, עלול להוביל לטראומה ולפגיעה. אדם שקולו לא נשמע בבית המשפט גם לא יישמע בכנסת, ולא יישמע במקום העבודה וגם לא במגרש המשחקים.

שר המשפטים מר גדעון סער נושא דברים בכנס ראשון בנושא; 'משפט ואנשים עם מוגבלות' | צילום: יוסף מזרחי | עיבוד צילום: שולי סונגו©
שר המשפטים גדעון סער

האתגר שלנו לא מסתכם בהנגשה פיזית וחושית של המרחב המשפטי, אלא גם להפוך את מערכת המשפט לנגישה גם למוגבלויות הלא נראותמוגבלות שכלית או נפשית.

אם אדם עם אוטיזם, לא יוכל להגיש תלונה במשטרה, ככל אדם אחר, לא נוכל להתהדר במשפט שראוי שיהיה ברור לכולנו; 'משפט אחד יהיה לכם'".

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, מר דן רשל; "קשה להכביר במילים על חשיבות נגישות המשפט לחברה שלנו.

תארו לכם שאדם מבקש להיכנס לדיון בעניינו, אבל אוּלם בית המשפט אינו נגיש והשופט, אומר לו שממילא הוא מיוצג על ידי עורך דין ולכן 'לא צריך אותו' בתוך האולם, או שמוצאים אדם עם מוגבלות, כמי שאינו אינו אמין, רק בגלל מוגבלותו.

אלו מקרים אשר קרוּ, ולמרבה הצער, עדיין קורים. כדי לחולל שינוי משמעותי ועמוק נדרשות פעולות אופרטיביות ואכיפה מקיפה ובלתי מתפשרת.

הנגשה, לא באה על חשבון צדק, אלא להפך – הליכים מותאמים יותר צודקים ויותר נכונים, עבור כולנו".

השופט (בדימוס) ישעיהו שנלר, סגן נשיא ביהמש המחוזי; "מפריע לי שדווקא בבתי המשפט נושא הנגישות הוא בעייתי".

מטעם אגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים, נמסר על ידי דובר היחידות המקצועיות מר יובל גורן, לאתר כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה' כי כב' השופט (בדימוס) ישעיהו שנלר, סגן נשיא ביהמש המחוזי, אמר בין היתר; "מפריע לי שדווקא בבתי המשפט נושא ה-נגישות הוא בעייתי.

אני לא בטוח ששופטים, מספיק עֵרִים לכל המוגבלויות. יש מקום לקיים השתלמויות חובה לכל השופטים על מנת שיכירו את הבעיות והמוּגְבָּלוּיּוֹת, כפי שהן מתבטאות בחיי היום יום של מי שמתייצב בפניהם".

יושבת ראש וועדת עבודה ורווחה בכנסת, חברת הכנסת אפרת רייטן-מרום; "אני שונאת ניצול, שונאת אי צדק ושונאת עוולות. באתי לכנסת מהעולם של עריכת דין. ראיתי איך זה נראה מצד השני, של אנשי העסקים.

הגעתי ל'וועדת העבודה והרווחה' ונתקלתי בוָואָקוּם (אינו מאויש בצורה מספקת ומאפשר כניסה של גורמים חדשים). היו תקנות שלא נגעו בהן שנים, קצבאות שלא עסקו בהן, נושאים שלא עלו לדיון. עכשיו אנחנו מתקנים״.

חברת הכנסת שירלי פינטו; "תחום המשפט, החקירות, ומתן עדויות של אנשים עם מוגבלויות, לוקה בחסר, משכך, נסגרים תיקים רבים עקב חוסר מודעות ואי הנגשת התהליך.

אני פועלת יחד עם כלל חברי הכנסת לקידום התיקון נגד העוולות. אני מודה על ה"כנס משפט ואנשים עם מוגבלויות״ שיזמו נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות, ולשר המשפטים על העבודה החשובה עבור אוכלוסייה שלמה שזקוקה לכך".
חברת כנסת מיכל וולדיגר; "שנים שאני פועלת בתחום בריאות הנפש, על כל הרצף שבו, ובשנה האחרונה, אני עושה זאת גם בכובעי כחברת כנסת וכיושבת ראש השדולה לבריאות הנפש ו-השדולה לחוסן קהילתי.

מנכל משרד המשפטים, עורך דין ערן דוידי, עם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מר דן רשל | צילום: יוסף מזרחי | עיבוד צילום: שולי סונגו©
ערן דוידי עם דן רשל

פעולותיי מתרכזות הן בהעלאת המודעות לנושא; מיגור הסטיגמה וההפליה והן לשיפור וקידום החינוך, המניעה, הטיפול והשיקום.

הצלחתי להתניע תהליכים חשובים, הצלחתי לשנות נהלים מפלים, אך עוד עבודה רבה לפנינו ואני נחוּשה לעשותה.

אמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים, כדי לשפר ולקדם ולדאוג שאכן, ימומשו בפועל זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ככלל ו'מתמודדי הנפש' בפרט".

סמנכל שיווק ורגולציה, חברת החשמל ומייסד מיזם "סיכוי שווה" מר אורן הלמן; "אי אפשר להתחיל פאנל ביום כזה, בלי להעלות את זכרם של שלושה אנשים שנפטרו לפני שבועיים, במעון בעיר חולון.

זה אירוע דרמטי ואסון גדול אשר לא קיבל את ההד שהיה צריך לקבל בחֶבְרֶה הישראלית ובתקשורת הישראלית.

יש בחֶבְרֶה שלנו סְטִיגְמוֹת (דעה קדומה, לרוב בעלת אופי שלילי) כלפי אנשים עם מוגבלות, יש סקר בו אמרו 37% מהישראלים שהם חושבים שאנשים עם מוגבלות לא זכאים להצביע בבחירות.

כאבא לילדה עם 'צרכים מיוחדים' אני רואה כל יום, עד כמה יש לנו כמדינה עוד דרך ארוכה לעבור, כדי שמדינת ישראל, תהיה מדינה וחברה נאורה ביחס לאנשים עם מוגבלות, שהם אנשים מדהימים ואמיצים".

 

About the author

משה נעים

עורך ואחראי האתר. משה נעים, יליד שנת 1953, נולד ב'מעברת אגרו-בנק' בעיר חדרה. בילדותו חלה ב'מחלת הפוליו' ברגלו. החל בגיל 16 ככתב ומפיק ושדר בתכנית הספורט "שירים ושערים" שירת שירות מלא בצה"ל, כתב בעיתונות הארצית כפרילנסר ("במחנה", "דבר", "על המשמר", "חדשות הספורט", "עיתון חדשות", "הארץ", "ידיעות אחרונות") כתב וערך בעיתונים שונים ומקומיים.
משה נעים, הוא עורכו הראשון של העיתון המקומי 'כאן נעים' בעיר חדרה ואתר האינטרנט הארצי – מקומי; 'kan-naim.co.il'. העיתון המודפס, נוסד באפריל שנת 1976 ואחר-כך בספטמבר שנת 1992, נוסד עיתון האינטרנט של כל המדינה והועלה לרשת כיום שמו כאן | ישראל (http://kanisrael.co.il).

Add Comment

Click here to post a comment

דילוג לתוכן