טורים נגישים ראובן אורן

נגישות, כמה קושיות בנושא לרגל חג החרות

חישבו כעת על הבעייתיות של אותו נכה, על כיסא גלגלים הנכנס ל'שירותים נגישים'. שוב הבעיה עם הדלת – לפתוח קל, אם הדלת נפתחת פנימה, פשוט דוחפים אותה. כעת, ליציאה מהשירותים – איך יפתח את הדלת כשכיסא הגלגלים שלו עוצר אותה ('תומכי הרגלים', זוכרים?!). הוא חייב להתרחק לאחור ואז, איך יגיע לידית?

ראובן אורן על נגישות, כמה קושיות בנושא לרגל חג החרות​ ברקע: גישה חסומה לנכים בדלת החזית למוסד ציבורי

ראובן אורן על נגישות, כמה קושיות בנושא לרגל חג החרות​ ברקע: גישה חסומה לנכים בדלת החזית למוסד ציבורי

הדברים הנכתבים כאן, לא מיועדים, במקרה זה, לנדרשים ל'נגישות' לא לאותם בעלי צרכים מיוחדים החווים את 'בעיית הנגישות'. דברים אלו, נכתבים עבורכם, הקהל הרחב שלא מודע לצרכים מיוחדים אלו של נגישות ולא מבין כלל את הבעיות השונות העומדות בפני 'בעלי צרכים מיוחדים' – נכים במידה כזו או אחרת.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’נגישות-נט’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

נסו לדמיין 'נכה' למשל עם 'מוגבלות בצד שמאל של הגוף'. הוא אינו מסוגל להפעיל את רגל שמאל ואת יד שמאל. או שמסוגל להפעילם ברמה של 10% או 20% או 30% בלבד. כיצד אדם כזה יכול לנהוג או לנהג 'כיסא גלגלים'? לא, הוא לא יכול! כי נדרשות שתי ידיים לדחיפה מאוזנת ומקבילה של כיסא הגלגלים.

ונאמר ואותו נכה, יושב על 'כיסא ממונע חשמלי' או 'סקוטר' או 'קלנועית' ומעוניין להיכנס למשרד / מוסד ציבורי, כלשהו כמו; בנק, סניף דואר, סניף ממשלתי כלשהו. נסו לדמיין את המצב – עם כיסא הגלגלים הוא מגיע לדלת הנפתחת החוצה כחוק. מתכופף לפנים… מחזיק את ידית הדלת ומושך אותה, אבל.., הדלת נתקעת ונעצרת בתומכי הרגליים, אותם 'מסעדים' שעליו מונחות רגליו. מה הוא יעשה?!

ונאמר שאותה דלת נפתחת בכיוון ההפוך. שוב הוא אינו יכול לדחוף אותה ובמקביל להתקדם עם כיסא הגלגלים או הסקוטר… הרגליות מפריעות!

נאמר שמדובר בנכה שמצליח בשעה טובה, להלך עם מקל עזר המוחזק ביד ימין (להזכירכם, יד שמאל לא מתפקדת!). מגיע לדלת הנפתחת פנימה או החוצה. כיצד יפתח אותה?

נכון להיום, ישנם כמה מוסדות שהתעוררו לכיוון אפשרויות נגישות בעייתיות, כמו אלו שהוזכרו לעיל. יותר ויותר משרדים ומוסדות, מתקנים את הכניסה ובמקום או בנוסף לגרם מדרגות קצר, בונים כבש משופע במדרון מתון ואף עם 'פסים מחוספסים נגד החלקה'.

כמו כן, ישנם מספר 'מוסדות' ו'בנקים' מסוימים ביניהם אשר התקינו ליד דלת הכניסה 'כפתור נגישות' מין 'שלט רחוק' המודבק על החלון/דלת ונגיעה/לחיצה עליו מאותת לאדם מסוים שהוסמך כ'אחראי נגישות' והוא מגיע מיד לכניסה לסייע בכל עניין 'נגישותי'.

במוסדות אלו, תזכו לראות שלטים שכאלו;

מימין: סמל המייצג נגישות לאנשים עם מוגבלות שאינה נראית משמאל: סמלי סוגי עזרי נגישות מימין: סמל המייצג נגישות לאנשים עם מוגבלות שאינה נראית (מוגבלות שכלית, נפשית, תקשורתית ולקויות למידה) ■ משמאל: סמלי סוגי עזרי נגישות (מהפינה השמאלית-עליונה בכיוון השעון): סידור נגישות כללי או סידור נגישות למשתמשי כיסאות גלגלים, טלפרינטר ללקויי שמיעה, הגברת קול לכבדי שמיעה, תרגום לשפת סימנים, טלוויזיה במעגל סגור להקלת הקריאה לכבדי ראייה, תמליל מונגש בכתב ברייל, סידורי נגישות כלליים ללקויי ראייה וטלפון עם מגבר ללקויי שמיעה.
מימין: סמל המייצג נגישות לאנשים עם מוגבלות שאינה נראית משמאל: סמלי סוגי עזרי נגישות

נחזר לרגע אל אותה 'דלת סוררת' הנפתחת כחוק, כלפי חוץ. את ה'בעייתיות' שלה ניתן לפתור בקלות רבה – יש כבר מי שחשבו על כך. קושרים / מחברים ל-ידית הדלת חבל עבה, מסוגנן וקישוטי (אפילו בצבעי הלוגו של הבנק/מוסד') באורך כ- 60-80 ס"מ. נכה על כיסא גלגלים, המגיע לדלת כזו, גוחן ותופס את החבל, נוסע לאחור, מושך החבל ו… הדלת פתוחה!  אותו הדבר גם בצידה השני של דלת הפוכה, לטובת 'יציאה'.

לידיעתכם, לשיטה זו שימושים גם לנכים הנעזרים ב'כלב סיוע' בבית או ברחוב. הכלבים מאולפים ו'יודעים' למשוך בחבל העבה ולפתוח הדלת של המשרד, המקרר או מגירה.

חישבו כעת על הבעייתיות של אותו נכה, על כסא גלגלים הנכנס ל'שירותים נגישים'. שוב הבעיה עם הדלת – לפתוח קל, אם הדלת נפתחת פנימה, פשוט דוחפים אותה. כעת, ליציאה מהשירותים – איך יפתח את הדלת כשכיסא הגלגלים שלו עוצר אותה ('תומכי הרגלים', זוכרים?!). הוא חייב להתרחק לאחור ואז, איך יגיע לידית?

ונשוב אל אותו נכה המתקדם בהליכה עם מקל תמיכה ביד. יד שמאל אינה מתפקדת! כיצד ייכנס / יפתח דלת אם על הדלת מותקנת 'בוכנת שמן' לסגירה אוטומטית?

וכך אף עם 'דלת מסתובבת', אותה ה'קרוסלה' שנועדה לשמר את האוויר הממוזג שבחלל המשרדי המסוים. נכה, לא יכול להשתמש ב'קרוסלה' שכזו ותמיד ישתמש בדלת שליד, דלת הנפתחת באופן רגיל.

אולי, כעת, לאחר הצגת נקודות קטנות אלו, תראו יותר דברים. תבינו קצת יותר את המרכים של אותם 'בעלי צרכים מיוחדים' הנדרשים לשינויים מינימליים לטובת נגישות סבירה ונוחה, כדי להגיע לכל מקום לצרכיהם ולהמשיך בחייהם, כמו כולם. וזו זכותם. כי… זה יכול לקרות לכל אחד ואחת מכם, מאיתנו…

█ עדיין יש תקווה תיווכחו בדוגמא הזו שממנה עולה כי בתאריך 22 בדצמבר 2015, י' בטבת תשע"ו, אישרה ועדת המשנה לתקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בראשות ח"כ אילן גילאון את התקנות שהגיש שר הביטחון מר משה בוגי יעלון, לפיהן יבצעו התאמות מבניות בתוך מקלטים וממ"דים, על מנת להנגיש אותם לבעלי מוגבלויות. בין היתר יכללו ממ"דים ומקלטים חדשים שייבנו נתיבי גישה נגישים, בתי כיסא ו-תאי מקלחת מותאמים, סימון ו-שילוט. התקנות, ייכנסו לתוקף חודשיים מיום פרסומן. על כך הגיב ח"כ גילאון, כי; "זוהי בשורה נוספת לאנשים עם מוגבלות, אשר עד כה נמנעה מהם שהות סבירה במרחבים מוגנים בעתות חירום".

רוב בריאות והבנה לזולת,

בברכת חג חרות כשר ושמח,

שלכם, ראובן אורן.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נגיש! תלחצו כאן ספרו לנו ונעשה הכל כדי לתקן.

About the author

ראובן אורן

ראובן אורן הוא תושב זכרון יעקב, בתחום הנגישות ממציא ומפתח בתחום הנגישות. מנהל פורום גינון אורגני ואקולוגי, מומחה לקיימות, אורגניות, ואקולוגיה ירוקה. אב ל-3.

Add Comment

Click here to post a comment

דילוג לתוכן