חדשות נגישות-נט משפט נגיש

תביעה נגד ארגון ויצו בגין הפליית עובדת מוגבלת

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה לבית הדין לעבודה בירושלים תביעה על סך 380,000 ₪ נגד ארגון ויצו, בגין הפליית עובדת עם מוגבלות שכלית אשר הועסקה במשך 6 שנים וחצי מבלי ששולמו לה כל שכר וזכויות סוציאליות ◄על פי כתב התביעה, התובעת (בת 30) שימשה כאמור 'סייעת בגן ילדים' אותו מפעילה 'ויצו' ◄נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם; "נגן על זכויותיהם גם בכלים משפטיים. נמשיך לפעול עד שאנשים עם מוגבלות יפסיקו להיתקל בהפליה ובהפרת זכויות".

האם עובדת עם מוגבלות שכלית שהועסקה כ'סייעת' ב"גן ויצו" במשך 6 שנים וחצי – מבלי שהוסדר מעמדה התעסוקתי ומבלי ששולמו לה כל זכויותיה כעובדת הייתה ראויה לשכר על פי הדין, בו  מעסיק מחויב חייב לשלם לעובד שכר ותנאים סוציאליים כפועל יוצא מיחסי עובד- מעביד או שמנגד כפי טוענת – ויצו – תנועה ציונית בינלאומית של נשים מתנדבות לשיפור החברה בישראל' לא שולמו לתובעת כל זכויות מכיוון שזאת שולבה בגן כ'משתקמת' ולא כעובדת מן המניין.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל נגישות-נטב’פייסבוק' או ב’טוויטר'.

בסוגיה, יידון בקרוב בית הדין לעבודה בעיר ירושלים שלפניו, הונחה תביעה על סך 380,000 ₪ נגד ארגון ויצו.

כידוע ויצו, חרטה על דגלה ב"חזונה החיצוני" כי היא חברה ציונית- הומניסטית, המבוססת על שוויון הזדמנויות בדגש על חינוך ורווחה לנשים, ילדים ונוער  וגו' ובחזונה הפנימי, כי היא תנועה ציונית בינלאומית א- מפלגתית ועצמאית כלכלית –  של נשים מתנדבות. התנועה מובילה לשינויים למען  שיפור החברה בישראל, תוך שימת דגש על קידום מעמד האישה, שוויון בחינוך , רווחת המשפחה ותמיכה באוכלוסיות חלשות.

זאת ועוד; במטרותיה, מדגישה, ויצו, יש לקדם את מעמד האישה בישראל באמצעות חקיקה, פיתוח מנהיגות ומודעות אישית וחברתית למען שוויון נשים בחברה.

להעניק לפעוטות, ילדים, בני נוער וקשישים שוויון הזדמנויות למען צמצום פערים בחברה הישראלית.

להתאים את הצרכים המשותפים בין נשים יהודיות בתפוצות ובין נשים בישראל למען המשכיות  העם היהודי וקליטת עליה.

לאור כרטיס הביקור המרשים אותו מציגה תנועת ויצו, גם 'נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה' התקשתה עם חוסר שיתף פעולה עם בקשת התובעת ומשפחתה לפנות אל 'משרד העבודה' ולקבל אישור כזה או אישור לשכר מינימום מופחת.

 הפרקליטות ביקשה; 

במצב עניינים שכזה הגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לבית הדין לעבודה בירושלים תביעה על סך 380,000 ₪ נגד ארגון ויצו, בגין הפליית עובדת עם מוגבלות שכלית אשר הועסקה במשך 6 שנים וחצי מבלי ששולמו לה כל שכר וזכויות סוציאליות.

על פי כתב התביעה, התובעת (בת 30) שימשה כאמור 'סייעת בגן ילדים' אותו מפעילה 'ויצו'.

העובדת עם מוגבלות שכלית, עבדה במשרה מלאה, השתלבה באופן מלא בגן, נדרשה להודיע מתי תיעדר ולהמציא אישורים לכך, כלומר, הייתה חלק אינטגראלי מצוות הגן ואהובה על ידי הצוות וההורים.

בשנת 2008, כמפורט בתביעה, החלה התובעת את דרכה בגן ויצו במסגרת 'שירות לאומי' במשך שנתיים.

עוד עולה על פי כתב התביעה, כי לאחר סיום תקופת השירות הלאומי, פנתה ויצו אל התובעת וביקשה ממנה שתגיע לגן, כדי לארגן ולסדר אותו לקראת שנת הלימודים החדשה.

לאחר מכן, היא התבקשה להמשיך ולבצע את עבודתה בגן כ'סייעת' – זאת במשך 6 שנים וחצי – מבלי שהוסדר מעמדה התעסוקתי ומבלי ששולמו לה כל זכויותיה כעובדת.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם
אברמי טורם

ויצו, נציין, השיבה ל'נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות' כי לא שולמו לתובעת כל זכויות זאת מכיוון ששולבה בגן כ'משתקמת' ולא כעובדת מן המניין…

דוברת היחידות המקצועיות של משרד המשפטים עורכת דין שיר נוי פיינר, מסרה לפורטל

על פי הדין, מעסיק חייב לשלם לעובד שכר ותנאים סוציאליים כפועל יוצא מיחסי עובד- מעביד.

אם הצדדים סבורים שהאדם הוא לא במעמד של עובד אלא במעמד של משתקם, כלומר אדם שיגיע למקום העבודה למטרה שיקומית בלבד – אז עומדת לאדם, האפשרות לפנות, כבר בשלב של תחילת הקשר, אל משרד העבודה.

משרד העבודה הוא הגורם המוסמך לקבוע אם אכן מדובר בשיקום או ביחסי עובד-מעביד וכן לקבוע אם מגיע שכר מינימום מלא או מופחת.

המעסיק, אינו יכול להחליט זאת על דעת עצמו או להחליט על דעת עצמו לשלם שכר ותנאים הנופלים מהנדרש על פי דין.

בינואר 2017, עזבה התובעת את העבודה בויצו, זאת לאחר שהתקבלה לעבודה אחרת.

התביעה אשר הוגשה על ידי עורכת דין סיגלית פורת גורנשטיין מטעם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

התביעה כוללת, רכיבים של;

  • שכר עבודה למשך כל תקופת העבודה,
  • דמי חופשה,
  • דמי הבראה,
  • דמי חגים,
  • גמול שעות נוספות,
  • פיצוי על אי הפרשה לקרן פנסיה
  • פיצוי על אובדן התשואה,
  • הלנת שכר ופיצוי בסך 70,000 ₪ על הפרת חוק השוויון, עקב הפגיעה בזכויות הסוציאליות בשל ניצול היותה אדם עם מוגבלות ועל כן, מתן תנאי עבודה אשר נופלים מתנאי העבודה הרגילים.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם, הגיב; "סייעת עם מוגבלות היא לא רק עובדת התורמת למקום העבודה, אלא בנוכחותה גם מעבירה מסר חינוכי לילדים ולהורים כאחד.

צר לנו, כי במקרה המדובר מקום העבודה לא מצא לנכון להכיר בערכה של הסייעת ואף מיאן להסדיר את יחסי העבודה עמה. תביעה זו, הוגשה כחלק מפעילותה של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לקדם תעסוקה של אנשים עם מוגבלות ולהגן על זכויותיהם גם בכלים משפטיים. נמשיך לפעול עד שאנשים עם מוגבלות יפסיקו להיתקל בהפליה ובהפרת זכויות".

About the author

משה נעים

עורך ואחראי האתר. משה נעים, יליד שנת 1953, נולד ב'מעברת אגרו-בנק' בעיר חדרה. בילדותו חלה ב'מחלת הפוליו' ברגלו. החל בגיל 16 ככתב ומפיק ושדר בתכנית הספורט "שירים ושערים" שירת שירות מלא בצה"ל, כתב בעיתונות הארצית כפרילנסר ("במחנה", "דבר", "על המשמר", "חדשות הספורט", "עיתון חדשות", "הארץ", "ידיעות אחרונות") כתב וערך בעיתונים שונים ומקומיים.
משה נעים, הוא עורכו הראשון של העיתון המקומי 'כאן נעים' בעיר חדרה ואתר האינטרנט הארצי – מקומי; 'kan-naim.co.il'. העיתון המודפס, נוסד באפריל שנת 1976 ואחר-כך בספטמבר שנת 1992, נוסד עיתון האינטרנט של כל המדינה והועלה לרשת כיום שמו כאן | ישראל (http://kanisrael.co.il).

Add Comment

Click here to post a comment

דילוג לתוכן