חדשות נגישות כאן ישראל עובדים | תעסוקה | כוח אדם רשויות מקומיות

העסקת אנשים עם מוגבלות – 40% מהגופים הציבוריים לא עומדים ביעד

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם; "הנתונים אודות מצב הייצוג ההולם בגופים ציבוריים בשנת 2019, מעידים על כך, כי עדיין כ-40% מן הגופים אינם עומדים ביעד הייצוג ההולם כפי שנקבע בחוק. על רקע משבר הקורונה, אני חושש אף מהחמרה במצב תעסוקתם של אנשים עם מוגבלות בכלל המשק. על הגופים הציבוריים הגדולים וביניהם רשויות גדולות להמשיך לפעול כדי לקדם את תעסוקתם של אנשים עם מוגבלות בכל התפקידים...".
אברמי טורם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ברקע נכה בכיסא גלגלים, הדמייה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אברמי טורם

למעלה מ-3 שנים (ינואר 2017) לאחר תיקון בחוק, שקבע, כי לגופים ציבוריים גדולים, יעדים ל'שילוב אנשים עם מוגבלות' עולה מ'דין וחשבון נתוני ייצוג הולם' שמפרסמת 'נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות' במשרד המשפטים, כי 40% מבין 314 מן הגופים הציבוריים הגדולים בישראל, לא עומדים ב'יעד ההעסקה להעסקת אנשים עם מוגבלות' של 5% ומעלה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה' ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

כזכור, בינואר 2017, חייבו גופים ציבוריים עם 100 עובדים ומעלה להעסיק אנשים עם מוגבלות משמעותית (40% נכות ויותר) בשיעור של 5% מכוח האדם שלהם לפחות.

תיקון זה, הטיל גם חובת מינוי ממונה לנושא 'שילוב אנשים עם מוגבלות' וכן, גיבוש תוכנית שנתית לקידום הנושא. אי עמידה בחובות כרוכה בקנסות כבדים שסכום התחלתם ב-75 אלף שקלים.

מ'דין וחשבון נתוני ייצוג הולם' עוד עולה ש-26% מן הגופים עומדים ביעד ברמה בינונית (מעסיקים 5%3.5%, אנשים עם מוגבלויות בגילי עבודה חיים בארץ) 13% עומדים ביעד ברמה נמוכה (2%-3.5%)  ו-1% מהגופים שכלל לא עומדים ביעד (מעסיקים 2% ומטה).

בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מציינים, כי בשנת 2019, קיימת מגמת שיפור ברמת המגמות לעומת נתוני שנת 2018, כאשר 39 גופים עלו ברמת העמידה ביעד לעומת 27 גופים שירדו ברמת העמידה.

מניתוח הנתונים, מתברר, שמספר הגופים העומדים עמידה מלאה בחוק, עומד על אותו שיעור, כמו בשנת 2018 (60%).

עם זאת, יצוין שניכר שיפור במספר הגופים העומדים בחוק ברמה בינונית (מ-69 גופים בשנת 2018 ל-81 גופים בשנת 2019) ירידה נרשמה במספר הגופים שעומדים ביעד ברמה נמוכה או שאינם עומדים ביעד בכלל.

בקרב הרשויות המקומיות; 61% עומדות ביעד ההעסקה באופן מלא, 26% עומדות ביעד ברמה הבינונית, כאשר 12% עומדות ביעד ברמה נמוכה ו-1% אינם עומדות כלל ביעד.

בחלוקה בתוך הרשויות המקומיות; 76% מן העיריות עומדות ביעד הייצוג באופן מלא, לעומת כ-53% בקרב המועצות המקומיות ו-50% מן המועצות האזוריות.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מבצעת פעולות אכיפה בהתאם לסמכויות הניתנות לה בחוק, כנגד הגופים שלא עומדים בחובותיהם על פי החוק.

בשנה החולפת הוציאה הנציבות מכתבי התראה ל-109 גופים שלא עמדו ביעד הייצוג ההולם ובנוסף לא מילאו את חובותיהם למנות ממונה תעסוקה ולהכין תכנית שנתית לקידום העסקתם של אנשים עם מוגבלות.

רוב הגופים, להם הוּצאו מכתבי התראה, השלימו את הנדרש על פי חוק (מינוי ממונה והכנת תכנית שנתית) ואילו ל-22 גופים שלא מילאו את ההנחיות במכתב ההתראה הוצא צו.

דובר היחידות המקצועיות ב-אגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים, מר יובל גורן, מסר לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה' כי על בסיס הנתונים החדשים תערוך נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פעילויות אכיפה מול הגופים שעדיין אינם עומדים בדרישות החוק.

נתוני 2019 נתוני 2018
עמידה מלאה (5% ומעלה) 189 60%

(60.20)

190 60%

(60.12)

רמה בינונית (3.5%-5%) 81 26%

(25.80)

69 22%

(21.18)

רמה נמוכה (2%-3.5%) 41 13%

(13.06)

46 15%

(14.55)

אי עמידה (2% ומטה) 3 1%

(00.96)

11 3%

(3.48)

סה"כ 314 100% 316 100%

העסקת אנשים עם מוגבלות בעת משבר הקורונה;

משבר מגפת הקורונה | COVID-19 אשר הוביל לעליה חדה במספר המובטלים במשק, פגע בבירור בתעסוקתם של אנשים עם מוגבלות. משאלון שהועבר על ידי נציבות השוויון אל המעסיקים בחודש מאי 2020, עולה, כי  עובדים עם מוגבלות נפגעו מן המשבר פי 3.8 מאשר עובדים ללא מוגבלות.

כמו כן, בחודשי המשבר, נרשמה עלייה של 50% במספר הפונים לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בנושאי תעסוקה לעומת שנים קודמות, דבר המעיד על המצוקה בשטח.

רשויות מקומיות נתוני ייצוג הולם  2019

על כן, קיים חשש, כי בשנת 2020, נראה ירידה בנתוני הייצוג ההולם וקיים צורך לנקוט בפעולות שיעודדו את החזרתם של עובדים עם מוגבלות אל שוּק העבודה.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם; "הנתונים אודות מצב הייצוג ההולם בגופים ציבוריים בשנת 2019, מעידים על כך, כי עדיין כ-40% מן הגופים אינם עומדים ביעד הייצוג ההולם כפי שנקבע בחוק.

על רקע משבר הקורונה, אני חושש אף מהחמרה במצב תעסוקתם של אנשים עם מוגבלות בכלל המשק. על הגופים הציבוריים הגדולים וביניהם רשויות גדולות להמשיך לפעול כדי לקדם את תעסוקתם של אנשים עם מוגבלות בכל התפקידים, בתהליכי קליטה לעבודה ולאורך תהליך פיתוח הקריירה.

הנציבות, תמשיך לפעול, כדי לקדם את הייצוג ההולם ולמגר תופעות של הפליה ופערים בין אנשים עם מוגבלות לכלל האוכלוסייה, באמצעות כל הכלים שברשותה".

נתוני הייצוג ההולם הופקו על ידי המוסד לביטוח לאומי ובשיתוף מטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד הרווחה אשר אחראים על רשימת הגופים, זאת כחלק מתהליך יישומו של תיקון 15 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הקובע, כי גופים ציבוריים המעסיקים 100 עובדים לפחות, מחויבים לפעול להעסקה של לפחות 5% אנשים עם מוגבלות משמעותית כהגדרתה בחוק.

החוק, נועד לסייע בקידום העסקה של אנשים עם מוגבלות אשר נתקלים לא אחת בחסמים ובקושי להשתלב בשוק העבודה, ולפתוח עבורם את דלתות המעסיקים הגדולים.

על פי החוק, מעסיקים נדרשים לבצע שורה של פעולות לקידום הייצוג ההולם בקרב עובדיהם וביניהם מינוי ממונה תעסוקה שיהיה אמון על הנושא.

*מצ"ב הרשימה המלאה (בקובץ מצורף)

אל נתוני ייצוג הולם בגופים הציבוריים 2019.

About the author

משה נעים

עורך ואחראי האתר. משה נעים, יליד שנת 1953, נולד ב'מעברת אגרו-בנק' בעיר חדרה. בילדותו חלה ב'מחלת הפוליו' ברגלו. החל בגיל 16 ככתב ומפיק ושדר בתכנית הספורט "שירים ושערים" שירת שירות מלא בצה"ל, כתב בעיתונות הארצית כפרילנסר ("במחנה", "דבר", "על המשמר", "חדשות הספורט", "עיתון חדשות", "הארץ", "ידיעות אחרונות") כתב וערך בעיתונים שונים ומקומיים.
משה נעים, הוא עורכו הראשון של העיתון המקומי 'כאן נעים' בעיר חדרה ואתר האינטרנט הארצי – מקומי; 'kan-naim.co.il'. העיתון המודפס, נוסד באפריל שנת 1976 ואחר-כך בספטמבר שנת 1992, נוסד עיתון האינטרנט של כל המדינה והועלה לרשת כיום שמו כאן | ישראל (http://kanisrael.co.il).

דילוג לתוכן