הבחירות לכנסת ה-23 חדשות נגישות-נט

טורם: להימנע מאמירות מעולם המוגבלות הלועגות במועמדים

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, מר אברמי טורם; "לתיוג מועמד כבעל מוגבלות נפשית, כאוטיסט או כל מוגבלות אחרת אין ולא יהיה מקום בשיח הציבורי ושימוש בשפה זו במרחב הציבורי, הינו בעלת משמעות מרחיקת לכת לאחר מכן על היחס לאנשים עם מוגבלות מצד החברה כולה".
אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ברקע קלפי לבחירות | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
אברמי טורם

לא רק שהם מפירים הסכמות, הבטחות והסכמים כל הפוליטיקאים מכל המפלגות בפרט אלה מביניהם לַעֲגֵי שָׂפָה, דלי הלשון, הרגש והסובלנות, מצאו שיטה נואלת לקדם את עצמם כך נראה להם להכפשה של יריביהם באותן אמירות מעולם המוגבלות כדי ללעוג ולזלזל בהם – "עד כאן" הגיב נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, מר אברמי טורם.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה' ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

הנציב מר טורם שמחולל "מהפכה שקטה" מאז נכנס לתפקידו מחודש מרס 2016, בכל נושאי של שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, פנה אל יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, כב' השופט ניל הנדל וביקש ממנו לפעול מול ראשי המפלגות השונות ולהנחות אותם להימנע מלעשות שימוש באמירות הלקוחות מעולם המוגבלות על מנת לשמש כלהג וזלזול במועמדים אחרים.

 כב' השופט ניל הנדל, יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, צילום: ויקיפדיה.
כב' השופט ניל הנדל

כדי להבליט את חרפת ראשי המפלגות השונות, צירף הנציב טורם לפנייתו 'מילון מונחים' מעודכן שהוכן על ידי הנציבות לקראת הבחירות לכנסת ה-23 במטרה להנכיח שיח נכון המכבד.

כפי שמציין הנציב טורם, הרקע לפנייתו, עלה במערכות הבחירות האחרונות לכנסת ה-23, במהלכן, זוהתה מגמה מדאיגה ויוצאת דופן באמירות מסוג אלו, כאשר חלק מהמתמודדים העלו קמפיינים שליליים נגד המתמודדים מולם, תוך שימוש במונחים ותיוגים מתחום המוגבלות.

"יש לאמירות אלו, השלכות חמורות על שוויון זכויות של אנשים עם מוגבלות בישראל ועל תפישת הציבור אותם", כותב טורם,

תיוג מועמד כבעל מוגבלות נפשית, כאוטיסט או כל מוגבלות אחרת אין ולא יהיה מקום בשיח הציבורי ושימוש בשפה זו במרחב הציבורי, הינו בעלת משמעות מרחיקת לכת לאחר מכן על היחס לאנשים עם מוגבלות מצד החברה כולה". הוסיף וסיכם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, מר אברמי טורם.

 כאמור, לפניה ששלח הנציב טורם צורף 'מילון מונחים' מעודכן שהוכן על ידי נציבות שיווין לאנשים עם מוגבלות לקראת הבחירות הקרבות, במטרה להנכיח את השיח הנכון והמכבד בקרב פוליטיקאים ומתמודדים בבחירות בפרט ובמרחב הציבורי בכלל.

█  מתוך מילון המונחים;

נכון לומר לא נכון לומר הסבר;
אדם עם מוגבלות בעלי מוגבלות, מוגבלים המונח מדגיש את אנושיות האדם, כלומר, קודם כל אדם ורק אחר כך התייחסות למוגבלותו. אנשים הם לא 'מוגבלים' ולא 'בעלי מוגבלויות' אלא אנשים עם מוגבלות הנוצרת במפגש בינם לבין סביבתם הפיזית, התרבותית, החברתית, החינוכית וכו'.
אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית מפגר ב-2012, שונה המינוח החוקי לאנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית.
אדם אשר מונה לו אפוטרופוס חסוי המונח תוקן בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (התשע"ו-2016)
–         קהילת האוטיסטים

–         אוטיסטים

–         אנשים על הספקטרום האוטיסטי

אנשים עם אוטיזם קהילת האוטיסטים בישראל איננה נוהגת לכנות את עצמה "אנשים עם אוטיזם" – אלא אוטיסטים, או אנשים על הספקטרום האוטיסטי.

בחירה זו היא חלק מתהליכים חברתיים של הגדרה עצמית וקולקטיבית.

מתמודדי נפש (או מתמודדים) חולה נפש

לוקה בנפשו

אנשים עם מוגבלות נפשית בחרו כחלק ממהלכים אקטיביסטים לשינוי חברתי את המונח מתמודדים או מתמודדי נפש.
קהילת החרשים, כבדי שמיעה חרשים-אלמים קהילת החרשים, פעמים רבות אינה רואה עצמה שייכת לציבור האנשים עם מוגבלות. שפתם הייחודית – שפת הסימנים – מהווה נדבך מרכזי בתפיסה זו.

לפי תפיסה זו, אנשים עם מוגבלות בשמיעה משתמשים בשפת סימנים ועל כן אינם אילמים, אלא הם משוחחים בשפה אחרת.

About the author

משה נעים

עורך ואחראי האתר. משה נעים, יליד שנת 1953, נולד ב'מעברת אגרו-בנק' בעיר חדרה. בילדותו חלה ב'מחלת הפוליו' ברגלו. החל בגיל 16 ככתב ומפיק ושדר בתכנית הספורט "שירים ושערים" שירת שירות מלא בצה"ל, כתב בעיתונות הארצית כפרילנסר ("במחנה", "דבר", "על המשמר", "חדשות הספורט", "עיתון חדשות", "הארץ", "ידיעות אחרונות") כתב וערך בעיתונים שונים ומקומיים.
משה נעים, הוא עורכו הראשון של העיתון המקומי 'כאן נעים' בעיר חדרה ואתר האינטרנט הארצי – מקומי; 'kan-naim.co.il'. העיתון המודפס, נוסד באפריל שנת 1976 ואחר-כך בספטמבר שנת 1992, נוסד עיתון האינטרנט של כל המדינה והועלה לרשת כיום שמו כאן | ישראל (http://kanisrael.co.il).

דילוג לתוכן