עיריית בית-שאן, בראשותו של ז'קי לוי, מתברר, אינה שומעת את מצוקות תלמידים עם מוגבלות בשמיעה בבית הספר "בני עקיבא" בעיר, על אף פניות חוזרות ונשנות במשך מספר שנים. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, החליטה להשים קץ לחוסר ההתחשבות הזועק והודיעה אתמול (שני, כ"ג בטבת התשפ"ג) כי היא מגישה על 'הפרת הוראות חוק השוויון ותקנות נגישות פרטנית וכללית' בכל הקשור לסיפוק התאמות. שני כתבי תביעה נגד עיריית בית- שאן, בשמם של שני תלמידים עם 'לקות שמיעה'.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה' ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
הרקע לתגובתה החריפה של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, בשמם של שני תלמידים עם מוגבלות בשמיעה, הייתה שהם נזקקו ל'הנגשת כיתות אקוסטיות' עבורם.
עולה, כי התלמידים, אשר למדו בבית הספר בשם "בני עקיבא" בעיר בית- שאן, לא זכוּ לקבל את ההַנְגָּשׁוֹת המגיעה להם בדין.
בימים אלה, כאמור, הוגשו אל בית המשפט השלום בנצרת שני כתבי תביעה כנגד עיריית בית- שאן.
המקרה הראשון, הינו של תלמיד עם מוגבלות בשמיעה, שבעת פניית הוריו אל נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בסוף שנת 2019, היה קטין ולמד בבית ספר "בית עקיבא".
טרם פניית ההורים אל הנציבות, הם הגישו לעיריית בית שאן, שתי בקשות לנגישות פרטנית עבור בנם, אחת בשנת 2018 והשנייה בשנת 2019.
לטענת הנציבות, חרף הפניות, העירייה לא ביצעה התאמת כיתה אקוסטית, לה נדרש. זאת ועוד; העירייה, העבירה את כיתתו של התלמיד אל כיתה אחרת, בהגיעו לכיתה י', שהייתה אף יותר מרעישה ושהקשתה עליו עד מאד מלצרוך שירותי חינוך, כשאר התלמידים ללא מוגבלות בכיתתו.
התלמיד התקשה להבין את החומר הנלמד בכיתה, כתוצאה מ-אִי בִּיצּוּעַ ה-הַנְגָּשָׁה, ואף סבל מכאבי ראש ואף מרעשי הרקע, לא הצליח להתרכז בכיתה ולכן, החמיץ רבות מן החומר הנלמד בכיתה, במיוחד במקצועות רבי מלל כגון; לשון, היסטוריה, ביולוגיה ולכן פיתח פער לימודי מחבריו לכיתה.
לאור המצב, נאלצו הוריו של התלמיד, בלית ברירה, לפנות אל מורים פרטיים ולשלם עבור שעות לימוד פרטניות, כדי שיוכל להשלים את השיעורים ש"פספס" בשל חוסר הנגישות בכיתה.
█ נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: עיריית בית שאן, לא ביצעה הנגשה כללית בבית הספר "בני עקיבא".
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ביצעה מיד עם קבלת התלונה, פיקוח בבית הספר. מן הפיקוח, עלה, כי לא בוצעו ההתאמות עבור התלמיד ועבור תלמידים נוספים עם מוגבלות, שלמדו באותו בית הספר.
עוד עלה מהפיקוח, כי לא בוצעה הנגשה כללית בבית הספר, כדוגמת בניית פיר מעלית, שירותים נגישים ודרך נגישה.
בעקבות כך, פנתה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אל עיריית בית שאן, לרבות, במכתב התראה בדרישה, כי תבצע את ההנגשה באופן מיידי.
הנציבות מאשימה את עיריית בית-שאן, שגם אחרי פנייה זו, לא דאגה ל-הנגשות המתאימות ולכן, נשלח מטעם הנציבות מכתב לממונה על המחוז במשרד הפנים, בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה.
דוברת היחידות המקצועיות של אגף דוברות הסברה ותקשורת, משרד המשפטים הגב' כרמית אורפז-ימין, הוסיפה לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה' כי רק אז השיבה העירייה במרץ 2020, כי היא "תחל בהליכים לביצוע ההנגשה וכי העיכוב נבע, כביכול, מבעיות תקציביות".
בהתאם לסמכותו, יודגש, הוציא נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עוד בפברואר 2016, הוראה של החלה הדרגתית לחובת ההנגשה הכללית בבתי הספר שבתחום עיריית בית- שאן.
צו, זה כלל את פירוט שמות בתי הספר והמועדים המחייבים לסיום ההנגשה הכללית. בית הספר "בני עקיבא" היה חלק מצו זה ועל כן, היה צריך לְהַנְגִישׁו עד 1 בספטמבר 2016, אלא שהנתבעת לא קיימה את חובתה, עד עצם היום הזה.
התביעה השנייה, של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נגד עיריית בית שאן, הוגשה בשמו של תלמיד אחר, אשר גם הוא עם מוגבלות בשמיעה ואשר למד בבית הספר "בני עקיבא" בעיר בית-שאן.
התברר, כי גם תלמיד זה נזקק להנגשת כיתה אקוסטית. הבקשה להנגשה פרטנית, הוגשה על ידי ההורים עוד בשנת 2017, ולאחר שלא חלה כל התקדמות בביצוע ההַנְגָּשָׁה, הגישו ההורים בקשה נוספת בשנת 2018 ועוד אחת בשנת 2020.
את ההתאמות הנדרשות על פי הוראות חוק השוויון ותקנות נגישות פרטנית וכללית בכל הקשור לסיפוק התאמות נְגִישׁוּת, ביצעה עיריית בית שאן, רק בחודש אוקטובר 2021.
יודגש, כי עד להנגשת הכיתה באוקטובר 2021, למד התלמיד תחילה בכיתה שאינה נגישה כלל וחרף בקשת ההורים להעבירו זמנית לכיתה מונגשת חלקית, הועברה כיתת התלמיד לכיתת המחשבים.
חבריו לכיתה, שלא היו מרוצים מן המעבר, החלו להתנכל לו. כתוצאה מכך, התלמיד נפגע מאוד וסירב להגיע אל בית הספר למספר ימים ונגרם לו נזק חברתי גדול.
בעקבות לימודיו ב'כיתה לא נגישה' עם רעשי רקע, איבד התלמיד ריכוז לעיתים קרובות ופספס חומר לימודי חשוב.
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, דורשת בכתב התביעה, שהגישה בשם שני התלמידים פיצוי לשניהם בסך של 125 אלף ₪ לכל אחד מהם. המשך יבוא.