בריאות נגישה חדשות נגישות-נט צרכנות נגישה

משרד החקלאות ממליץ לצרוך פירות וירקות

סקר: רוב ההורים אינם עושים פעילות מיוחדת על מנת לעודד את ילדיהם לצרוך יותר פירות וירקות ◄ ה’נשנושים’ המועדפים בקרב ילדים הם; ’פירות וחטיפים מלוחים’ ◄ יש להגדיל באופן ניכר את צריכת הפירות והירקות בקרב כל האוכלוסייה ◄ שר החקלאות ופיתוח הכפר ח"כ אורי אריאל, על קמפיין קמפיין ’חצי-חצי’; "החשיבות בהגברת צריכת פירות וירקות מחולקת חצי-חצי. כש'החצי הראשון', כדי לחזק את החקלאים ולהעצים את החקלאות הישראלית. 'החצי השני', כי זה פשוט בריא יותר".
שר החקלאות ופיתוח הכפר ח"כ אורי אריאל
שר החקלאות ופיתוח הכפר ח"כ אורי אריאל

משרד החקלאות השיק בשבוע שעבר, קמפיין ל’עידוד צריכה ולהגברת המודעות לאכילת פירות וירקות’ תחת הכותרת; "חצי-חצי". משרד החקלאות, טוען, כי מסקר עמדות מטעמו אשר נערך בקרב הציבור, התברר, כי רוב הציבור צורך ’פירות וירקות’ באופן קבוע (או לפחות מדווח על כך) ומודע לחשיבות שלהם וליתרונות התזונתיים-בריאותיים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’נגישות-נט' ב’פייסבוק' או ב’טוויטר'

מהסקר מתברר, שהציבור הישראלי, מודע לכך, כי ארוחת הבוקר היא הזדמנות לעידוד הצריכה של פירות וירקות הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים. מסקר עמדות שנערך בקרב הציבור פירות נתפסים כ"נשנוש" ולכן אומרים במשרד החקלאות, חשוב להרחיב את אכילתם גם לארוחות עצמן בעוד שירקות פחות נתפסים כ"נשנוש" אלא כחלק מהארוחה לכן, חשוב להרחיב את אכילתם גם בין הארוחות.

שר החקלאות ופיתוח הכפר ח"כ אורי אריאל, אמר; "החשיבות בהגברת צריכת פירות וירקות מחולקת חצי-חצי. כש'החצי הראשון', כדי לחזק את החקלאים ולהעצים את החקלאות הישראלית. 'החצי השני', כי זה פשוט בריא יותר. ממחקרים שעשינו, עלה שרוב ההורים אינם משוכנעים שילדיהם אוכלים במידה מספקת פירות וירקות אך במקביל לא עושים משהו מיוחד לשפר את זה ואת זה אנחנו רוצים לשפר. עתיד החקלאות תלוי בדור הצעיר והדור הצעיר תלוי בעתיד החקלאות".

ב’מגזר החרדי’, עולה, כי 78% מהאוכלוסייה נותנים לילדיהם ירקות בארוחת הערב. עוד עולה, כי 39% מהאוכלוסייה נותנים לילדיהם ירקות בארוחת הבוקר. כאשר 38% מהאוכלוסייה במגזר החרדי נותנים לילדיהם ירקות בארוחת הצהריים.

15% מהאוכלוסייה נותנים לילדיהם ירקות כנשנוש בין הארוחות. כש-2% מהאוכלוסייה אינם נותנים לילדיהם ירקות בכלל.

ב’מגזר הערבי’ מעלה, הסקר, כי 49% מהאוכלוסייה נותנים לילדיהם ירקות כנשנוש בין הארוחות. כש-33% מהאוכלוסייה במגזר הערבי נותנים לילדיהם ירקות בארוחת הבוקר.

רוב ההורים אינם עושים פעילות מיוחדת על מנת לעודד את ילדיהם לצרוך יותר פירות וירקות

71% מהאוכלוסייה נותנים לילדיהם ירקות בארוחת הצהריים. כאשר 45% מהאוכלוסייה נותנים לילדיהם ירקות בארוחת הערב (לעומת 71% ביחס לכלל האוכלוסייה) ו-6% מהאוכלוסייה אינם נותנים לילדיהם ירקות בכלל.

מסקר העמדות שערך משרד החקלאות בקרב הציבור ברחבי המדינה, עולה, כי ה’נשנושים’ המועדפים בקרב ילדים הם; ’פירות וחטיפים מלוחים’. אנשי משרד החקלאות, מציינים כששאלנו את ההורים מה ילדיך אוכלים בין הארוחות, ככיבוד, כנשנוש בבית או בגינה? 60% מההורים, אמרו, כי ילדיהם אוכלים חטיפים מלוחים, עלה, כי 44% מההורים, אמרו, כי ילדיהם אוכלים ממתקים.

הפירות והירקות עשירים גם בויטמינים ומינרלים וכן מכילים כמות גדולה של נוזלים
הפירות והירקות עשירים גם בוויטמינים ומינרלים וכן מכילים כמות גדולה של נוזלים

עוד מעלה, הסקר, כי 50% מההורים, אמרו, כי ילדיהם אוכלים מעדני חלב, כאשר 44% מההורים, אמרו, כי ילדיהם אוכלים דגנים / קורנפלקס.

הנתון המעודד, היה ש-68% מן ההורים, אמרו, כי ילדיהם אוכלים פירות, אך רק 35% מההורים, אמרו, כי ילדיהם אוכלים ירקות.

במסגרת הסקר, נשאלו הורים, מה אתה עושה כדי שילדיך יאכלו יותר פירות וירקות? עלה, כי 59% מההורים לא עושים פעילות מיוחדת שילדיהם יאכלו יותר פירות וירקות.

ה’נשנושים’ המועדפים בקרב ילדים הם; ’פירות וחטיפים מלוחים’

14% מההורים חותכים, מכינים סלט ומקלפים פירות וירקות. רק 11% מההורים, מסבירים את היתרונות ומנסים לשכנע את הילדים לאכול פירות וירקות. כאשר רק 5% מההורים קונים מגוון סוגים של פירות וירקות ומוודאים שתמיד יהיו בבית פירות וירקות.

5% מההורים מגישים את הירקות והפירות בצורה אסטטית. 4% מההורים ממקמים את הפירות ואת הירקות במקום בולט ו-3% מההורים מגישים את הפירות והירקות כחלק קבוע מהארוחה.

פרופסור זכריה מדר, ציין, כי; "המלצת משרד החקלאות על איזון בצריכה זו בשם "חצי-חצי" נתמכת על מחקרים מדעיים ויש להגביר כמעט ללא הגבלה את צריכת הפירות והירקות ובניסוח עממי; "אכול ככל יכולתך".

פרופסור מדר, הוסיף, כי; "לגבי ההמלצה הגורפת והחד משמעית להגדיל באופן ניכר את צריכת הפירות והירקות בקרב כל האוכלוסייה יש הסכמה מקיר אל קיר והמלצה זו, זוכה לגבוי של ארגוני בריאות בכל העולם כולל ארגון הבריאות העולמי (WHO) וארגון המזון (FAO)".

להגדיל באופן ניכר את צריכת הפירות והירקות בקרב כל האוכלוסייה

לקבלת מידע נוסף ניתן לבקר באתר משרד החקלאות ובאתר קמפיין "חצי-חצי" או למצוא אותנו בדף ה-פייסבוק – משרד החקלאות ותספרו לנו מה אתם עושים כדי שאתם וילדיכם, תאכלו יותר פירות וירקות ו-מה אתם שמים בחצי השני של הצלחת?

מחקרים מדעיים: יש להגביר כמעט ללא הגבלה את צריכת הפירות והירקות
מחקרים מדעיים: יש להגביר כמעט ללא הגבלה את צריכת הפירות והירקות

פירות וירקות הם מרכיבים חשובים ל-תזונה בריאה. צריכה נמוכה של פירות וירקות קשורה לבריאות ירודה עם סיכון גבוה להתפתחות מחלות שונות. ההערכות מציינות, כי 6.7 מיליון מקרי מוות, ברחבי העולם מיוחסים לצריכה לא מספקת של פירות וירקות.

ההוכחות המדעיות כיום מצביעות על כך, כי צריכת פירות וירקות כחלק אינטגרלי מהתזונה היומית יכולה לסייע בהפחתת הסיכון להתרחשות של מחלות לב כליליות, שבץ וסוגים מסוימים של סרטן. צריכה גבוהה של פירות וירקות, עשויה לסייע להרגשת השובע ובכך להגביל את צריכת האנרגיה.

הפירות והירקות עשירים גם בויטמינים ומינרלים וכן מכילים כמות גדולה של נוזלים ובכך, מהווים למקור נוזלים נוסף.

 מצאתם טעות בכתבה, זה לא נגיש! לחצו כאן ספרו לנו ונעשה הכל כדי לתקן.

About the author

שולי סונגו

שולי סונגו, מעורכות אתר נגישות-נט, עיסוקה העיקרי מנהלת חשבונות מדופלמת עשרות שנים בתחום.

Add Comment

Click here to post a comment

דילוג לתוכן