אורן הלמן | טור אישי חדשות נגישות-נט טורים נגישים כיסא גלגלים

ישראל לא נגישה לנכים משתמשי כיסאות גלגלים!

הטור של אורן הלמן; חוק הנגישות בישראל נחשב מתקדם, אבל במציאות החוק נתקל במדרכה. "אפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות… והכול באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי." כך לשון החוק. אבל בפועל המציאות של אנשים בעלי מוגבלויות בישראל שונה מאוד.
אורן הלמן | נכים משתמשי כיסאות גלגלים | צילום Depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
הטור של אורן הלמן: ישראל לא נגישה לנכים משתמשי כיסאות גלגלים | צילום Depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

בשבועות האחרונים אני מסתובב עם אימא שלי בעיר תל אביב והיא – לצערי על כיסא גלגלים. עם כל המאבקים למען 'נגישות' בסיטואציה כזו, פתאום מבינים שחמישה סנטימטרים זה הרבה מאד. פתאום מבינים, כי מדינת ישראל המתקדמת והנאורה, פשוט 'לא נגישה לכיסאות גלגלים'!

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’נגישות-נט'ב’פייסבוק' או ב’טוויטר'.

מה זה בכלל נגישות?

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תוקן בשנת 2005, והוא מגדיר נגישות כך; "אפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות, קבלת מידע הניתן או מופק במסגרת מקום או שירות או בקשר אליהם, שימוש במתקניהם והשתתפות בתוכנית ובפעילויות המתקיימות בהם, והכול באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי".

נגישות היא בעצם האפשרות של אדם עם מוגבלות לחיות: לגלוש באינטרנט; ללכת לקניות; לצאת לטיול או ללכת לבית ספר.

החוק גם קובע את החובה להנגיש כל מקום שניתן בו שירות לציבור לאנשים עם כל סוגי המוגבלויות. לדוגמה, כל בניין שניתן בו שירות לציבור; משרדי ממשלה, בתי משפט, בתי עסק, כמו; בתי קולנוע, מסעדות, פארקים ובתי מלון, בתי ספר, אתרי אינטרנט, מופעים ועוד – חייבים להנגיש את השירות שניתן במקום, למבנים, תשתיות ול-סביבת הבניין.

למה? בכדי לאפשר ל'אנשים עם מוגבלות' לקבל שירות באופן שוויוני, מכובד ועצמאי, יחד עם כלל הציבור. עד כאן – החוק. התאוריה. אבל כשמסתובבים עם כיסא גלגלים, מבינים, כי המדרכות בישראל, משוקעות. אבל הן משוקעות עבור עגלות ילדים. לא עבור כיסאות גלגלים של נכים.

מציאות משובשת

אבל לצערי הרב, רוב המדרכות ותאמינו לי "חרשתי" את כל תל אביב – פשוט לא מתאימות לאנשים עם כיסאות גלגלים! הירידה לכביש ב-מעברי חצייה משובשים. יש בהם הפרשי גבהים של 5 סנטימטרים במקרה הטוב.

החיבור בין המדרכה לכביש משובש, יש בורות במדרכות ומרצפות בולטות או בגבהים שונים. כל אלה הם סיוט עבור כיסאות גלגלים ועבור עיוורים. כאשר כיסאות גלגלים פשוט נתקעים שם. או מתהפכים. או פשוט לא מצליחים לעבור!

נכון. כולנו מדברים כל הזמן על החשיבות של הנגישות. יש אפילו חוק, כמו שכתבתי למעלה. נגישות היא דבר קריטי עבור אנשים עם מוגבלות. אבל מה אנחנו – שהולכים על שתי רגליים – בכלל מבינים מה זה 5 סנטימטר?!

על מנת שתוכלו להבין את המשמעות, אמחיש לכם; תתארו לכם (הבנים שבחבורה), שתהיו חייבים לצעוד לכל מקום עם עקבים בגובה 5 סנטימטרים. או 10 סנטימטרים. תארו לעצמכן, שיחייבו אתכן ללכת עם עקבים גבוהים מדי. או עם עקבים בגובה שונה.

שתהיו חייבים להרכיב משקפיים עם צילינדרים תמיד ולכל מקום, אתם כמובן תוכלו לבחור לא לצאת מהבית. תארו לעצמכם שתהיו חייבים ללכת ברחוב רק עם… נעל אחת בלבד.

נראה אתכם מתמודדים עם זה. אני מהמר שתעדיפו להישאר בבית. זה בדיוק מה שקורה ל'נכה' שצריך לצאת לבנק או לסרט, או סתם לשלם חשבון ב'אתר אינטרנט לא נגיש'. הוא פשוט לא יכול לעשות את זה!

חברה בריאה

ולכל אלה שזה לא מזיז להם, כדאי לכם ולכן לדעת שכיסאות גלגלים זה לא רק עניין של שיתוק מוחין, או של נכים או של ניוון שרירים. זה דבר שמגיע אלינו, אל ההורים שלנו או אל הילדים שלנו – בלי שנתכנן את זה. בלי שניוולד נכים. זה קורה במהלך החיים.

מוגבלות – כדאי שתדעו – היא דבר נרכש. כולנו עם מוגבלות בפוטנציה. כדאי שתקראו טוב טוב את הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנערך לפני כחצי שנה בערך, לפיו 14 אחוזים מהאנשים מעל גיל 20 בישראל הם עם 'מוגבלות תפקודית חמורה'.

ומה קורה בגילאים מבוגרים? 40 אחוזים מהאנשים בישראל מעל גיל 60 הם עם מוגבלות תפקודית חמורה. כלומר; זה יכול לקרות לכולנו.

אז גם כדי שנהיה חברה בריאה. גם מתוך דאגה לאנשים עם מוגבלות. וגם מתוך דאגה לעתידנו כשניקלע לסיטואציה כזו: בואו נילחם למען נגישות היא – חובה ולא זכות!

הכותב הוא מייסד דף הפייסבוק סיכוי שווה לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה.

 מצאתם טעות בכתבה, זה לא נגיש! לחצו כאן ספרו לנו ונעשה הכל כדי לתקן.

About the author

אורן הלמן

הכותב אורן הלמן, הוא מייסד דף הפייסבוק 'סיכוי שווה' לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה | מר הלמן הוא סמנכ"ל רגולציה, קשרי ממשל ותקשורת‏ ב-‏חברת החשמל לישראל (Israel Electric Corporation) ‏| קודמים: ‏ The Knesset - הכנסת‏ ו-‏לשכת העיתונות הממשלתית‏ | למד ב‏Tel Aviv University | אוניברסיטת תל-אביב‏ | קודמים: ‏אוניברסיטת תל אביב‏ ו-‏אוניברסיטת תל אביב‏ | גר ב‏תל אביב-יפו‏ | נשוי ל‏‎Merav Helman-‎‏.

Add Comment

Click here to post a comment

דילוג לתוכן