חדשות נגישות-נט משפט נגיש תעסוקה נגישה

בעלת מוגבלות פוטרה, תוחזר ותפוצה כספית

החברה, מקבוצת כימיקלים ישראל, הוציאה עובדת הסובלת ממחלת שרירים 'פיברומיאלגיה' – דאבת השרירים לפרישה מוקדמת בניגוד לרצונה. העובדת הגישה נגדה תביעה וזכתה בכ-280,000 שקלים ◄בית הדין האזורי לעבודה בעיר באר שבע, קבע, כי חברת 'תרכובות ברום' לא התחשבה במצבה הרפואי לפני הוצאתה לפנסיה בניגוד ל'חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות' ◄ כבוד השופט אילן סופר, הסביר, כי פסק דינו נועד לבטא את יחסה המחודש של החברה בישראל לאנשים עם מוגבלות, ולהעביר מסר לפיו מעסיקים חייבים לאפשר לבעלי מוגבלויות לעבוד ולהתפרנס בכבוד, ולמנוע מהם את התחושה שהם נטל על הזולת.
כבוד השופט אילן סופר מבית הדין האזורי לעבודה באר שבע | מימין: נכה בכיסא גלגלים לצורך המחשה בלבד
כבוד השופט אילן סופר מבית הדין האזורי לעבודה באר שבע | מימין: נכה בכיסא גלגלים לצורך המחשה בלבד

החברה, מקבוצת כי"ל, הוציאה (פיטרה) עובדת הסובלת ממחלת שרירים לפרישה מוקדמת בניגוד לרצונה. העובדת, הגישה נגדה תביעה וזכתה היא תוחזר לעבודה ותפוצה. בית הדין לעבודה, קבע, כי החברה לא התחשבה במצבה הרפואי לפני הוצאתה לפנסיה בניגוד ל'חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות'.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’נגישות-נט'ב’פייסבוק' או ב’טוויטר'.

אחת ממטרותיו המובהקות של 'החוק לשוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות' היא למנוע אפלייתם במקום העבודה, ולפי פסק הדין החשוב שניתן על ידי סגן נשיא בית הדין האזורי לעבודה באר שבע כבוד השופט אילן סופר בשבוע שעבר, גם לוודא שלא יפוטרו בעלי מוגבלות מבלי שמצבם הרפואי, יילקח בחשבון.

פסק הדין, ניתן בתביעה שהגישה עובדת "תרכובות ברום" (מקבוצת כימיקלים לישראל), הסובלת ממחלת ה'פיברומיאלגיה' (Fibromyalgia – FM/FMS) – דאבת השרירים (מחלת שרירים שביטויה כאב בשרירים ובסיבי רקמות החיבור (הגידים) שלטענתה היא פוטרה זאת מחמת מוגבלותה הרפואית.

האישה, כיום בת 55, גילתה לפני שנתיים ששמה נמצא ברשימת עובדים שהוחלט להוציאם ל'פרישה מוקדמת' במסגרת צמצומים בחברה.

בתגובה, פנתה התובעת באמצעות עו"ד נאוה פינצ'וק אלכסנדר באת כוחה אל נציגי החברה, עדכנה אותם על מצבה הרפואי והביעה בפניהם חשש שלא תמצא עבודה אחרת. אבל ניסיונותיה לבטל את רוע הגזירה לא קצרו הצלחה ובשנה שעברה היא הגישה את התביעה, בה ביקשה להחזיר אותה לעבודה ולפצות אותה על פיטוריה בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות.

התובעת, טענה שמעסיקיה לא לקחו בחשבון את מצבה לפני שהחליטו להוציא אותה לפרישה מוקדמת, אולם התובעת, טענה, כי לא ידעה על מצבה הרפואי לפני פיטוריה ואף הכחישה, כי היא סובלת ממגבלות כלשהן, תוך שהצביעה על כך שתפקדה בעבודה ללא בעיה.

בכל מקרה, הנתבעת, טענה והבהירה באמצעות בא כוחה עו"ד יעקב מלישקביץ, כי; "חוק שוויון הזדמנויות" נוגע לקליטת עובדים וקידומם, ולא לפיטוריהם, מה גם שפיטורי התובעת נערכו בהתאם להסכם קיבוצי.

█ הזכות להתפרנס בכבוד

"יחסה של החברה לאנשים עם מוגבלויות משקף במידה רבה את פניה של החברה כולה" – כתב סגן נשיא בית הדין האזורי לעבודה באר שבע כבוד השופט אילן סופר בפסק דין חשוב זה אשר הורה באורח נדיר על אכיפת יחסי העבודה והדגיש את החשיבות שב'אכיפת חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות'.

לגופו של עניין, כבוד השופט, קיבל את טענת התובעת, שהגישה מסמכים רפואיים המעידים על כך, כי היא אכן סובלת ממחלה שבעקבותיה ניתן להגדירה כ"אדם עם מוגבלות".

בנוסף, ובניגוד לטענת הנתבעת, קבע כבוד השופט סופר, כי ההסכם הקיבוצי של הנתבעת לא אפשר לה לפטר 'עובדים בעלי מוגבלות'.

אף שהשופט, האמין, כי הנתבעת לא ידעה על מחלת התובעת בזמן ההחלטה לסיים את עבודתה, הוא ציין, כי אין למעשה מחלוקת, שהתובעת הספיקה ליידע אותה על מצבה האישי לפני כניסת הפיטורים לתוקף.

מרגע זה, היה על התובעת להכניס עובדה זו למכלול השיקולים שלה לפני הפיטורים ואף לבחון אפשרות לשבץ אותה בתפקיד אחר. משלא עשתה זאת, היא הפרה הנתבעת את חובתה לפי החוק. כבוד כבוד השופט אילן סופר, הוסיף, כי דווקא משום שהנתבעת היא חברה גדולה ומוכרת היה עליה לפעול בהתאם להוראותיו ביתר שאת.

מעבר להחזרת התובעת לעבודה, כבוד השופט חייב את הנתבעת לשלם לתובעת סכום של 228,889 שקלים, עבור שכר עבודה שהייתה מרוויחה אלמלא פיטוריה, ופיצוי בסך 50,000 שקלים, עבור עגמת הנפש, החרדה והחשש שנגרמו לה עקב הוצאתה לפנסיה מוקדמת. בנוסף תשלם הנתבעת 'תרכובות ברום' מקבוצת כימיקלים ישראל, סכום של 25,000 שקלים הוצאות משפט.

לסיום, כבוד השופט אילן סופר, הסביר, כי פסק דינו נועד לבטא את יחסה המחודש של החברה בישראל לאנשים עם מוגבלות, ולהעביר מסר לפיו מעסיקים חייבים לאפשר לבעלי מוגבלויות לעבוד ולהתפרנס בכבוד, ולמנוע מהם את התחושה שהם נטל על הזולת.

אל פסק הדין המלא; סע"ש 48656-10-15 י.ב. נ' תרכובות ברום בע"מ.

 תרכובות ברום

'תרכובות ברום' מקבוצת כימיקלים ישראל, היא חברה מקבוצת כימיקלים לישראל מחשובי יצרני הברום בעולם המייצרת מוצרים מברום. לחברה מפעל בנאות חובב, המפעל הגדול ביותר ב'נאות חובב'. המפעל מייצר כשבעים מוצרים שונים, המשמשים לצורך; מזון, דלק, צבעים, קוסמטיקה, חומרי צילום, חומרי הדברה, חומרים למניעת התלקחות, חומרים לטיפול במים, מוצרי ביניים לתעשיית התרופות, כימיקלים לתעשיית קידוחי הנפט, מוצרי הדברה לחיטוי קרקע המשמשים בחקלאות ועוד. את ה'ברום' משיג המפעל בעיקר מים המלח המפעל מפיק כשליש מכלל המתיל ברומיד בעולם כולו.

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

המידע הוא באדיבות אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

 מצאתם טעות בכתבה, זה לא נגיש! לחצו כאן ספרו לנו ונעשה הכל כדי לתקן.

About the author

elad@y-eren.com'

גלעד פלג

עורך דין גלעד פלג שותף במשרד עורכי הדין יאיר ארן ושות' העוסק בדיני עבודה. בעל תואר ראשון במשפטים (L.L.B) מאוניברסיטת חיפה.

Add Comment

Click here to post a comment

דילוג לתוכן